Overslaan naar inhoud
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Versturen van zware pakketten per 2025

Vanaf 1 januari 2025 gelden nieuwe eisen vanuit wetgeving en vervoerders voor zware pakketten. Op deze pagina lees je alles over de nieuwe wetgeving. Zo voorkom je onnodige vertragingen en toeslagen op zendingen.

Gewichtsicoon op verzendlabel

Vanaf 1 januari 2025 is het verplicht om een gewichtsicoon te tonen op het verzendlabel van pakketten:

  • Tussen 10 en 20 kg: Specifiek gewichtsicoon vereist.

  • Zwaarder dan 20 kg: Specifiek gewichtsicoon vereist.

Vervoerders zoals DHL, DPD en PostNL voeren deze regelgeving in heel Europa door. Bij QLS wordt het juiste icoon automatisch toegevoegd aan verzendlabels. Deze informatie halen we op uit jouw webshop. Hier hoef je dus niets extra's voor te doen.

Extra labels bij PostNL

Voor pakketten zwaarder dan 23 kg vraagt PostNL vanaf 1 januari 2025 om twee zwaarpakket-labels op de verpakking aan te brengen. Deze labels zijn noodzakelijk om vertragingen of toeslagen te voorkomen.

Je kunt deze labels aanvragen via je accountmanager of door een e-mail te sturen naar het Pakketdienst-mailadres van QLS. Wij regelen de bestelling en leveren deze aan.

Zo zien de labels eruit:

1729586110_visual_gebruiksaanwijzing_zware_pakketten1729498222_zwaarpakket-label-2


Wat gebeurt er als je niet voldoet aan de eisen?

Als het verplichte icoon of label ontbreekt, kunnen vervoerders zoals DHL en PostNL vertragingen of toeslagen rekenen. Deze toeslagen worden door QLS aan jou doorbelast.

Ben je een fulfilment klant? Dan zal QLS de PostNL labels voor jou op de pakketten plakken. Hou er rekening dat hier extra kosten voor kunnen worden gerekend.

Wat doet QLS om te helpen?

  • Voor Pakketdienst-klanten: QLS plaatst automatisch gewichtsiconen op verzendlabels. Zorg ervoor dat de productgewichten correct zijn ingevuld in je webshop.

  • Voor Fulfilment-klanten: QLS regelt zowel de gewichtsiconen als de aanvullende zwaarpakket-labels voor verzendingen met PostNL.


Wat kun je zelf doen?

  1. Controleer of de gewichten van je producten correct staan ingevuld in je webshop.

  2. Vraag zwaarpakket-labels tijdig aan via je accountmanager of stuur een e-mail naar het Pakketdienst-mailadres.

  3. Pas eventuele ontbrekende of incorrecte gegevens aan voordat de nieuwe eisen ingaan.



Meer informatie of hulp nodig? Heb je nog vragen over de nieuwe eisen of hulp nodig bij het aanpassen van productgegevens? Neem contact op met je accountmanager bij QLS. Heb je zwaarpakket-labels nodig? Vraag ze aan via je accountmanager of stuur een e-mail naar het Pakketdienst-mailadres.