Overslaan naar inhoud
Nederlands
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

PostNL verzendopties- en voorwaarden

Op deze pagina lees je alle informatie over de verschillende verzendopties en de bijbehorende voorwaarden van PostNL.

Scherm­afbeelding 2025-03-19 om 10.38.39

1. PostNL Brievenbuspakje+

2. PostNL Pakje NL

3. PostNL ServicePoint

4. PostNL Pakje BE

5. Claimprocedure

PostNL Brievenbuspakje+

Wat zijn de specificaties van deze service?

PostNL Brievenbuspakje+ is een brievenbuslevering binnen Nederland (exclusief de Waddeneilanden). Wanneer het pakket voor de cut-off van PostNL is besteld, heeft de klant het in de meeste gevallen de volgende dag in huis. Brievenbuspakjes+ worden geleverd door de postbode. Hierdoor kan het voorkomen dat een pakket eerder wordt afgemeld dan daadwerkelijk geleverd.

Kenmerken van deze methode:

  • Geen real-time tracking (alleen eerste scan)
  • 1 afleverpoging door de brievenbus
  • Niet verzekerd
  • Het opstarten van een onderzoek bij PostNL is niet mogelijk

Maximale dimensies: 

  • Maximaal gewicht 2 KG
  • Maximale afmetingen 38,0 x 26,5 x 3,2 cm (L X B X H) 

PostNL Pakje

Wat zijn de specificaties van deze service?

PostNL pakje is een thuislevering binnen Nederland (exclusief de Waddeneilanden). Wanneer het pakket voor de cut-off van PostNL is besteld, heeft de klant het in de meeste gevallen de volgende dag in huis.

Kenmerken van deze methode:

  • Real-time tracking
  • Bezorging van maandag tot zaterdag (behalve op feestdagen)
  • 1 afleverpoging, vervolgens levering op ServicePoint
  • Geen adreswijzigingen mogelijk
  • Geen retourverzoek mogelijk
  • Niet verzekerd
  • Levering bij buren

Maximale dimensies: 

  • Maximaal gewicht 23 KG / 31.5 KG
  • Maximaal dimensies 95 x 70 x 58 cm (L X B X H)

Extra opties

  • Avondlevering
  • Niet bij buren
  • Handtekening
  • Leeftijdscheck voor ontvangst 
  • Extra Zeker (verzekerd tot € 100,-) 
  • Extra Zeker (verzekerd tot € 250,-) 
  • Extra Zeker (verzekerd tot € 500,-) 

PostNL ServicePoint

Wat zijn de specificaties van deze service?

PostNL Servicepoint levering is een levering direct gericht aan het servicepunt. Het pakket krijgt geen afleverpoging op het thuisadres. Bij het handmatig aanmaken van een servicepunt levering in my.QLS vul je de gegevens van de ontvanger in. Vervolgens kies je het servicepunt waar het pakket geleverd mag worden.

Kenmerken van deze methode:

  • Real-time tracking
  • 1 afleverpoging bij het servicepunt
  • Niet verzekerd
  • Geen adreswijzigingen mogelijk
  • Geen retourverzoek mogelijk

Maximale dimensies: 

  • Maximaal gewicht 23 KG / 31.5 KG
  • Maximale afmetingen 95 x 70 x 58 cm (L X B X H) 

Extra opties

  • Leeftijdscheck voor ontvangst

PostNL Pakje Nederland - België

Wat zijn de specificaties van deze service?

PostNL pakje is een thuislevering van Nederland naar België. Wanneer het pakket voor de cut-off van PostNL is besteld, heeft de klant het in de meeste gevallen de volgende dag in huis.

Kenmerken van deze methode:

  • Real-time tracking
  • Bezorging van maandag tot zaterdag (behalve op feestdagen)
  • 1 afleverpoging, vervolgens levering op ServicePoint
  • Geen adreswijzigingen mogelijk
  • Geen retourverzoek mogelijk
  • Niet verzekerd
  • Levering bij buren

Maximale dimensies: 

  • Maximaal gewicht 23 KG / 31.5 KG
  • Maximale dimensies: 95 x 70 x 58 cm (L X W X H)

Let op: wanneer een pakket groter is dan 95 cm in lengte of zwaarder weegt dan 23 kg, wordt er een toeslag in rekening gebracht. Dit komt doordat grotere en zwaardere pakketten extra verwerking en transportcapaciteit vereisen.

Meer informatie vind je via: Toeslagen PostNL


Claimprocedure

Onverzekerde zendingen

Nederland

Alle zendingen van PostNL zijn niet standaard verzekerd. Omdat zendingen van PostNL niet standaard zijn verzekerd, hanteren zij de AVC condities. Deze condities betreffen een kilovergoeding van € 3,40 per kilo. Als PostNL een onderzoek naar het pakket heeft afgerond en blijkt dat de zending inderdaad vermist is zal deze AVC vergoeding worden uitgekeerd. Het bedrag dat vergoedt wordt is inclusief verzendkosten.

Voor het indienen van een claim om in aanmerking te komen voor de AVC vergoeding zijn een aantal documenten belangrijk om bij QLS aan te leveren:

Voor een PostNL Brievenbuspakje+ kan geen onderzoek worden gestart en is het niet mogelijk een claim in te dienen.

België

Alle zendingen van PostNL zijn niet standaard verzekerd. Omdat zendingen van PostNL niet standaard zijn verzekerd, hanteren zij de AVC condities. Deze condities betreffen een kilovergoeding van €11,75 per kilo. Als PostNL een onderzoek naar het pakket heeft afgerond en blijkt dat de zending inderdaad vermist is zal deze AVC vergoeding worden uitgekeerd. Het bedrag dat vergoedt wordt is exclusief verzendkosten.

Voor het indienen van een claim om in aanmerking te komen voor de AVC vergoeding zijn een aantal documenten belangrijk om bij QLS aan te leveren:

Let op:

  • Schade aan een zending dient binnen 7 dagen na levering bij ons gemeld te worden. Anders zal DHL de claim helaas niet in behandeling nemen. Een zending die op geleverd staat, maar niet daadwerkelijk is ontvangen (bezorgd maar niet ontvangen) dient binnen 10 werkdagen te worden ingediend. Een ticket voor een verloren zending kan overigens pas na 24 uur worden aangemaakt.
  • Wanneer een pakket beschadigd wordt ontvangen, ontvangen wij graag duidelijke foto's van de schade.
  • Een niet-ontvangst verklaring kan pas aangeleverd worden als PostNL hierom vraagt.

Voormeldingen

Een pakket met de status ‘voormelding’ betekent dat het pakket nog niet fysiek is ontvangen of gescand door PostNL. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

  • Een niet-scanbaar verzendlabel

  • Beschadiging (breuk)

  • Vermist pakket (manco)

Houd er rekening mee dat er helaas geen vergoeding mogelijk is voor pakketten die enkel de status ‘voormelding’ hebben.