DPD verzendopties- en voorwaarden
Op deze pagina lees je alle informatie over de verschillende verzendopties en de bijbehorende voorwaarden van DPD.
Versturen met DPD kan via de volgende verzendopties:
- DPD Classic: Standaard B2B- en B2C-zendingen binnen Europa.
- DPD 2Shop: Levering naar servicepunten voor extra flexibiliteit.
- DPD Shop Return: Eenvoudige retourzendingen via servicepunten of ophaalservice.
DPD Classic
Pakketten kunnen internationaal bij een zakelijk adres worden geleverd. Je kan ze inleveren bij een servicepoint en vervolgens worden ze bij het bedrijf van je klant bezorgd. Het voordeel van DPD Classic is dat de pakketten enkel tijdens werktijden worden geleverd. Dit zorgt ervoor dat de bezorger niet langs komt wanneer het bedrijf gesloten is.
Verzendmethode kenmerken:
- Standaard verzekerd tot € 520 binnen Europa
- Handtekening van ontvanger of bedrijfsstempel bij levering
- Drie afleverpogingen op het adres
- Levering tijdens werkdagen op maandag t/m vrijdag
Kenmerken van het pakket:
- Maximale riemomtrek: 300 cm (1 xL + 2xB + 2xH)
- Maximale lengte: 100 cm
- Maximaal gewicht 20KG
DPD 2Shop (Servicepunt)
Met deze verzendmethode kun je zendingen leveren bij een DPD-servicepunt.
Verzendmethode kenmerken:
- Standaard verzekerd tot € 520 binnen Europa
- Ondertekening bij levering
- Eén leveringspoging op het servicepunt. De zending wordt dan afgeleverd aan een servicepunt en de klant heeft 7 dagen om de zending op te halen.
Kenmerken van het pakket:
- Maximale riemomtrek 300 cm (1 xL + 2xB + 2xH)
- Maximale lengte 100 cm
- Maximum gewicht 20KG
DPD Shop Return
- Maximaal gewicht: 20 kg
- Maximale lengte: 100 cm
- Maximale omvang (girth): 250 cm
(Berekening: lengte + 2 × breedte + 2 × hoogte)
Claimprocedure
Onverzekerde zendingen
Alle zendingen die via DPD worden verstuurd, zijn niet verzekerd. DPD vergoed in tegenstelling tot de andere vervoerders niet volgens de AVC condities. DPD vergoedt de inkoopwaarde + verzendkosten, tenzij:
1. Verpakking niet adequaat
Als het pakket niet goed verpakt was volgens de richtlijnen van DPD. Dat betekent:
-
Geen schokbestendige verpakking
-
Geen stevige buitenverpakking
-
Onvoldoende bescherming van breekbare goederen
2. Uitsluitingen van aansprakelijkheid
DPD sluit standaard bepaalde soorten schade en goederen uit, zoals:
-
Breekbare of kwetsbare goederen zoals glas, porselein of elektronica, als deze niet specifiek verzekerd zijn en extra verpakt zijn
-
Waardevolle of verboden goederen, zoals geld, juwelen, documenten, of kunst (tenzij vooraf overeengekomen)
-
Industriële schade zoals gevolgschade, winstderving of immateriële schade
3. Geen aanvullende verzekering
Als je geen verzekering of extra garantie hebt afgesloten bovenop de standaard aansprakelijkheid (€520 per zending in veel landen), dan:
-
Wordt schade alleen vergoed tot dat standaardbedrag
-
Of niet vergoed als DPD stelt dat zij niet nalatig waren
4. Geen of te late schadeclaim
Als je:
-
Geen schriftelijke schadeclaim indient binnen 7 dagen na levering (soms zelfs korter, afhankelijk van de vervoersvoorwaarden)
Let op:
- Een zending die op geleverd staat, maar niet daadwerkelijk is ontvangen (bezorgd maar niet ontvangen) dient binnen 30 dagen na de laatste scan te worden ingediend. Een ticket voor een verloren zending kan overigens pas na 24 uur worden aangemaakt. Wij ontvangen graag direct de NOV + verkoopfactuur. Zonder deze documenten kan er geen onderzoek worden opgestart.
- Schade aan een zending dient binnen 7 dagen na ontvangst bij ons gemeld te worden. Anders zal DPD de claim helaas niet in behandeling nemen. Wanneer een pakket beschadigd wordt ontvangen, ontvangen wij graag duidelijke foto's van de schade:
- Foto beschadigde verpakking
- Foto beschadigde inhoud
- Close up beschadigde inhoud
- Foto van het label
- Foto van hoe artikel in de doos verpakt is/opvulling. - Voor het opstarten van een manco onderzoek ontvangen wij graag direct de verkoopfactuur.
Voormeldingen
Een pakket met de status ‘voormelding’ betekent dat het pakket nog niet fysiek is ontvangen of gescand door DPD. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals:
-
Een niet-scanbaar verzendlabel
-
Beschadiging (breuk)
-
Vermist pakket (manco)
Houd er rekening mee dat er helaas geen vergoeding mogelijk is voor pakketten die enkel de status ‘voormelding’ hebben.
Wil je zeker weten of jouw pakket voldoet aan de afmetingen van DPD? Doe de check! https://www.dpd.com/nl/nl/support/#omvangcalculator