Lightspeed (C-Series) integratie
Documentatie
Dit is de uitleg voor de C-Series variant van Lightspeed. Momenteel is er nog geen koppeling beschikbaar voor de E-Series (Ecwid) variant van Lightspeed.
Belangrijke informatie
-
Onze Lightspeed integratie gebruikt standaard het Article code veld in Lightspeed als SKU. Als je liever gebruik maken van het SKU veld in Lightspeed, geef dit dan aan bij onze IT Support voordat je de producten synchroniseert.
-
Heb je meerdere integraties bij QLS met dezelfde producten? Zorg ervoor dat de EAN's en SKU's gelijk zijn in alle shops. Zo komen de juiste koppelingen op de juiste producten en voorkom je dubbele producten in my.QLS.
- EAN's en SKU's worden niet meer geüpdatet na de eerste synchronisatie. Zorg er dus altijd voor dat de gegevens kloppen voor je ze opslaat in je webshop en synchroniseert naar my.QLS.
Lightspeed configuratie
API-sleutel aanmaken
- Ga in Lightspeed naar Instellingen > Shopinstellingen > Developers
- Klik op Nieuwe API-sleutel
- Geef je API-sleutel een Titel (vb. QLS Fulfilment)
- Klik op Opslaan
- Klik op het schuifje rechts van Activeer API Key
- Vink de onderstaande rechten aan bij Permissies
- Klik op Opslaan
Je API-sleutel voor my.QLS is nu aangemaakt.
Controleer je producten
Voordat je begint met het aanmaken van de integratie in my.QLS raden we aan om je producten in de shop na te lopen. Let er hierbij op dat je producten voorzien zijn van unieke EAN's en SKU's/Article Codes. Ook is het handig om eventuele oude producten uit de shop te verwijderen, zo start je met een up-to-date overzicht bij QLS.
My.QLS configuratie
Nu je de API-sleutel in Lightspeed hebt aangemaakt kan je verder met de volgende stappen in my.QLS.
Integratie aanmaken
- Ga in my.QLS naar Instellingen > Integraties
- Klik op Aanmaken
- Selecteer Lightspeed uit de lijst met integraties en klik op Koppelen
Na het doorlopen van deze stappen kom je op het integratiescherm terecht. Vul hier de volgende gegevens in om my.QLS te koppelen aan Lightspeed.
- Integratie naam: Vul hier een naam in om je koppeling herkenbaar te maken
- Handelsnaam: Selecteer hier de handelsnaam die je wilt koppelen aan deze integratie
- API Key: Vul hier de API-sleutel in die je zojuist in Lightspeed hebt aangemaakt
- API Secret: Vul hier de API-secret in die je zojuist in Lightspeed hebt aangemaakt
De overige velden kan je op dit moment leeg laten.
Als je alle genoemde velden hebt ingevuld klik je onderin op Opslaan. Je instellingen worden nu opgeslagen en de verbinding met Lightspeed wordt getest. Wanneer alles goed is ingesteld krijg je de melding te zien dat Lightspeed succesvol gekoppeld is.
In het volgende deel van de documentatie worden alle instellingen van de integratie doorgenomen. Ben je hier al bekend mee, ga dan door naar Aan de slag.
Integratie instellingen
Nu de koppeling met Lightspeed actief is kan je beginnen met het instellen van je koppeling. Klik op de Lightspeed koppeling die je zojuist hebt aangemaakt, je zal nu een aantal extra opties zien. Deze instellingen zijn aan te passen op basis van jullie gewenste proces.
Synchroniseer bestellingen automatisch
Deze instelling zorgt voor het automatisch synchroniseren van de bestellingen uit je shop. Alle bestellingen die op processing/in behandeling staan en betaald zijn in je shop, worden binnengehaald in my.QLS. Deze synchronisatie draait elke ~5 minuten.
Tip: We raden in de meeste gevallen aan deze instelling pas aan te zetten als je voorraad bij QLS is ingeslagen.
Synchroniseer voorraden automatisch
Deze instelling zorgt voor het automatisch synchroniseren van voorraad naar je shop. In ons fulfilment proces is de voorraad in my.QLS leidend.
Tip: We raden in de meeste gevallen aan deze instelling pas aan te zetten als je voorraad bij QLS is ingeslagen.
Synchroniseer producten automatisch
Deze instelling zorgt voor het automatisch synchroniseren van je producten uit je shop. Deze taak draait automatisch rond middernacht. Standaard worden al je producten in je shop gesynchroniseerd naar my.QLS.
Tip: We raden in de meeste gevallen aan deze instelling pas aan te zetten als al je producten voorzien zijn van unieke EAN's en SKU's.
Onbekende producten aanmaken
Deze instelling zorgt ervoor dat producten die nog niet in my.QLS staan aangemaakt kunnen worden. Deze instelling kan in de meeste gevallen aan blijven staan, behalve als je tijdelijk je nieuwe producten in je shop niet wilt aanmaken in my.QLS.
Matchen van producten
Producten kunnen gematcht worden op basis van bepaalde waardes uit je shop. Het matchen van producten zorgt ervoor dat de juiste koppeling op het juiste product komt te staan. Zonder deze koppeling kunnen bestelling en voorraden niet gesynchroniseerd worden. In de meeste gevallen raden we aan om producten te matchen op basis van EAN en SKU.
Tip: Zorg ervoor dat je EAN en SKU juist ingevuld zijn in je shop voordat je deze producten opslaat. Opslaan zonder EAN of SKU of vanuit een gedupliceerd product kan zorgen voor onjuiste koppelingen.
Wachtend op betaling voorraad reserveren
Bij het inschakelen van deze instelling wordt de voorraad al gereserveerd voordat de bestelling betaald is. We raden het in de meeste gevallen af om dit veld in te vullen. Dit is een verouderde functie.
Sameday bestelling eindtijd
Via dit veld kan je instellen tot welk tijdstip je de Sameday checkout optie wilt tonen in je Lightspeed shop. Onze standaard cut off tijd is 12:00. Bij ingevulde tijdstippen na de standaard cut off tijd, kunnen wij niet garanderen dat de bestelling dezelfde dag nog wordt verstuurd.
Sync product velden
Via deze instelling worden de ingestelde velden voor jouw producten in my.QLS automatisch bijgewerkt. Indien deze velden leeg zijn, zal dus ook het lege veld worden overgenomen. Wanneer er een koppeling is met een externe partij (vb. Optiply) is het verstandig deze sync uit te laten.
Direct synchroniseren
Onderaan de integratiepagina heb je drie knoppen om je bestellingen, producten of voorraden direct te synchroniseren. Dit kan handig zijn als je direct je aangemaakte producten in my.QLS wilt zien. Het uitvoeren van deze taken kan enkele minuten duren.
Checkout instellingen
Halverwege de pagina ben je waarschijnlijk ook de checkout instellingen tegengekomen. Voor Lightspeed bieden wij een eigen checkout aan waarmee je je klanten extra opties kan aanbieden zoals afhaalpunten of avondleveringen. Klik hier voor meer informatie over de QLS checkout voor Lightspeed.
Aan de slag
Nu je bekend bent met alle instellingen van de integratie kan je beginnen met het synchroniseren van de producten. Heb je al een andere koppeling, zorg dat dat eventuele overeenkomende producten voorzien zijn van dezelfde EAN's en SKU's. Zo voorkom je dubbel aangemaakt producten in my.QLS.
Als alles op orde is klik je onderaan de integratiepagina op Synchroniseer producten. Binnen enkele minuten zal je nu de producten uit je Lightspeed webshop moeten zien via Fulfilment > Producten in my.QLS.
Je hebt nu het volledige integratieproces afgerond. Wil je direct je Inkomende goederen aanmelden bij QLS. Lees hier dan meer over onze Purchase Orders.
Support
Als je vragen en/of opmerkingen hebt over onze integratie of over deze documentatie kun je dit aangeven in een ticket bij onze IT Support of via de mail naar it-support@qls.nl. Voor vragen over het fulfilment proces, purchase orders of warehouse zaken kun je contact opnemen met de Warehouse Support of Accountmanagement. Bel je liever, dan kan je ons bereiken op 078-6475590.