Bol.com Retailer integratie
Documentatie
Belangrijke informatie
-
In plaats van de term SKU gebruikt Bol.com de term interne referentie. Wanneer SKU benoemd wordt in deze omschrijving en in my.QLS komt dit dus overeen met de interne referentie in Bol.com.
-
Heb je meerdere integraties bij QLS met dezelfde producten? Zorg ervoor dat de EAN's en SKU's gelijk zijn in alle shops. Zo komen de juiste koppelingen op de juiste producten en voorkom je dubbele producten in my.QLS.
- EAN's en SKU's worden niet meer geüpdatet na de eerste synchronisatie. Zorg er dus altijd voor dat de gegevens kloppen voor je ze opslaat in je webshop en synchroniseert naar my.QLS.
Bol.com configuratie
API-sleutel aanmaken
- Ga in Bol.com naar Instellingen > Diensten > API Instellingen
- Vul indien nog niet gedaan je contactgegevens in en klik op Opslaan
- Klik op Aanmaken
- Geef je API gebruiker een naam (vb. QLS Fulfilment)
- Klik op Ja, voeg toe
Je API-sleutel voor my.QLS is nu aangemaakt.
Controleer je producten
Voordat je begint met het aanmaken van de integratie in my.QLS raden we aan om je producten in de shop na te lopen. Let er hierbij op dat je producten voorzien zijn van unieke EAN's en SKU's. Ook is het handig om eventuele oude producten uit de shop te verwijderen, zo start je met een up-to-date overzicht bij QLS.
My.QLS configuratie
Nu je de API-sleutel in Bol.com hebt aangemaakt kan je verder met de volgende stappen in my.QLS.
Integratie aanmaken
- Ga in my.QLS naar Instellingen > Integraties
- Klik op Aanmaken
- Selecteer Bol.com Retailer uit de lijst met integraties en klik op Koppelen
Na het doorlopen van deze stappen kom je op het integratiescherm terecht. Vul hier de volgende gegevens in om my.QLS te koppelen aan Bol.com.
- Integratie naam: Vul hier een naam in om je koppeling herkenbaar te maken
- Handelsnaam: Selecteer hier de handelsnaam die je wilt koppelen aan deze integratie
- Client ID: Vul hier de Client ID in die je zojuist in Bol.com hebt aangemaakt
- Client secret: Vul hier de Client secret in die je zojuist in Bol.com hebt aangemaakt
De overige velden kan je op dit moment leeg laten.
Als je alle genoemde velden hebt ingevuld klik je onderin op Opslaan. Je instellingen worden nu opgeslagen en de verbinding met Bol.com wordt getest. Wanneer alles goed is ingesteld krijg je de melding te zien dat Bol.com succesvol gekoppeld is.
In het volgende deel van de documentatie worden alle instellingen van de integratie doorgenomen. Ben je hier al bekend mee, ga dan door naar Aan de slag.
Integratie instellingen
Nu de koppeling met Bol.com actief is kan je beginnen met het instellen van je koppeling. Klik op de Bol.com koppeling die je zojuist hebt aangemaakt, je zal nu een aantal extra opties zien. Deze instellingen zijn aan te passen op basis van jullie gewenste proces.
Synchroniseer bestellingen automatisch
Deze instelling zorgt voor het automatisch synchroniseren van de bestellingen uit je shop. Alle bestellingen die op processing/in behandeling staan en betaald zijn in je shop, worden binnengehaald in my.QLS. Deze synchronisatie draait elke ~5 minuten.
Tip: We raden in de meeste gevallen aan deze instelling pas aan te zetten als je voorraad bij QLS is ingeslagen.
Synchroniseer voorraden automatisch
Deze instelling zorgt voor het automatisch synchroniseren van voorraad naar je shop. In ons fulfilment proces is de voorraad in my.QLS leidend.
Tip: We raden in de meeste gevallen aan deze instelling pas aan te zetten als je voorraad bij QLS is ingeslagen.
Synchroniseer producten automatisch
Deze instelling zorgt voor het automatisch synchroniseren van je producten uit je shop. Deze taak draait automatisch rond middernacht. Standaard worden al je producten in je shop gesynchroniseerd naar my.QLS.
Tip: We raden in de meeste gevallen aan deze instelling pas aan te zetten als al je producten voorzien zijn van unieke EAN's en SKU's.
Onbekende producten aanmaken
Deze instelling zorgt ervoor dat producten die nog niet in my.QLS staan aangemaakt kunnen worden. Deze instelling kan in de meeste gevallen aan blijven staan, behalve als je tijdelijk je nieuwe producten in je shop niet wilt aanmaken in my.QLS.
Matchen van producten
Producten kunnen gematcht worden op basis van bepaalde waardes uit je shop. Het matchen van producten zorgt ervoor dat de juiste koppeling op het juiste product komt te staan. Zonder deze koppeling kunnen bestelling en voorraden niet gesynchroniseerd worden. In de meeste gevallen raden we aan om producten te matchen op basis van EAN en SKU.
Tip: Zorg ervoor dat je EAN en SKU juist ingevuld zijn in je shop voordat je deze producten opslaat. Opslaan zonder EAN of SKU of vanuit een gedupliceerd product kan zorgen voor onjuiste koppelingen.
Producten met gelijke naam, EAN of SKU niet synchroniseren
Bij het inschakelen van deze instellingen ervoor dat er maar één koppeling per naam, EAN of SKU mag zijn. In de meeste gevallen raden we aan deze instellingen in te schakelen. Zo verklein je de kans dat producten onjuist gekoppeld worden.
Mocht je werken met A/B testen of heb je meerdere listings van éénzelfde product, dan kan je deze instelling beter uit laten.
Sync product velden
Via deze instelling worden de ingestelde velden voor jouw producten in my.QLS automatisch bijgewerkt. Indien deze velden leeg zijn, zal dus ook het lege veld worden overgenomen. Wanneer er een koppeling is met een externe partij (vb. Optiply) is het verstandig deze sync uit te laten.
Leverbelofte ophalen & Levertijd
Geef de uiterste leverdatum weer die wordt gecommuniceerd met de consument.
Je kan je via deze pagina aanmelden voor Mijn Leverbelofte. Hierdoor kan je in je verkopersaccount per dag de cut off tijd instellen en is het mogelijk om zondag besteld, maandag in huis te communiceren. Ook is het mogelijk om klanten bezorgdag keuze aan te bieden.
QLS Fulfilment pakt maandag t/m vrijdag tot 23:30 uur in voor Nederlandse consumenten en voor Belgische consumenten tot 22:00 uur. Op zondag tot 21:00 uur voor Nederlandse en Belgische consumenten. Als je vanuit één verkopersaccount verkoopt naar Nederland en België adviseren we de vroegste cut off tijd aan te houden. Als je aparte verkopersaccounts hebt voor Nederland en België kan je de cut off communiceren die voor dat land geldt.
Direct synchroniseren
Onderaan de integratiepagina heb je drie knoppen om je bestellingen, producten of voorraden direct te synchroniseren. Dit kan handig zijn als je direct je aangemaakte producten in my.QLS wilt zien. Het uitvoeren van deze taken kan enkele minuten duren.
Aan de slag
Nu je bekend bent met alle instellingen van de integratie kan je beginnen met het synchroniseren van de producten. Heb je al een andere koppeling, zorg dat dat eventuele overeenkomende producten voorzien zijn van dezelfde EAN's en SKU's. Zo voorkom je dubbel aangemaakt producten in my.QLS.
Als alles op orde is klik je onderaan de integratiepagina op Synchroniseer producten. Binnen enkele minuten zal je nu de producten uit je Bol.com webshop moeten zien via Fulfilment > Producten in my.QLS.
Je hebt nu het volledige integratieproces afgerond. Wil je direct je Inkomende goederen aanmelden bij QLS. Lees hier dan meer over onze Purchase Orders.
Support
Als je vragen en/of opmerkingen hebt over onze integratie of over deze documentatie kun je dit aangeven in een ticket bij onze IT Support of via de mail naar it-support@qls.nl. Voor vragen over het fulfilment proces, purchase orders of warehouse zaken kun je contact opnemen met de Warehouse Support of Accountmanagement. Bel je liever, dan kan je ons bereiken op 078-6475590.